چشمه آبگرم مرتضی علی

استان خراسان جنوبی، شهر طبس، ۲۷ کیلومتری طبس، روستای خرو
معرفی

چشمه آبگرم مرتضی علی از معروف ترین جاهای دیدنی استان خراسان جنوبی است که در دامنه غربی کوه‌های شتری جای دارد و به دلیل خاصیت درمانی همه ساله گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند، در این مکان مجموعه‌ای از سه چشمه اصلی و تعدادی چشمه فرعی آبگرم و سرد در یک دره به موازات هم قرار گرفته اند، به طوری که اولین چشمه، قنبر نام دارد و دارای آبی سرد می باشد و در راستای شیب دره، از شرق به غرب جریان دارد. در مسیر چشمه مرتضی علی رودخانه‌ای به نام سر در وجود دارد، که به دلیل وارد شدن آب رودخانه در شکستگی تنگه‌ مانند چشمه، به کال سردر مشهور می باشد، از این رو گاهی چشمه مرتضی علی و دره‌ای که جریان آب در آن قرار گرفته، کال سردر نیز خوانده می شود.



در فاصله‌ی۶ کیلومتری از چشمه قنبر، شاهد وجود چشمه آبگرم مرتضی علی هستیم که شکستگی و فشار گسلی از دلایل شکل‌گیری و گرمای آن می‌باشند، آب این دو چشمه با هم ترکیب شده و سپس به آخرین چشمه یعنی چشمه جعفری ملحق می شوند و در آخر در پایین‌دست آب این سه چشمه به سد خاکی نهرین می‌رسد، به طوری که آنها را منبع تامین آب مزارع و باغ‌های شهر طبس می دانند. در سمت راست دره، چشمه های آب گرم و در سمت چپ، چشمه های آب سرد وجود دارند و اگر پای خود را در آب بگذارید این اختلاف دمای آب چشمه ها که گاهی به 10 درجه سانتی گراد هم می‌رسد، را می توانید احساس کنید.



مسیر دسترسی به چشمه مرتضی علی در دو کیلومتر بعد از روستای خرو جای دارد و در انتها به یک پارکینگ می رسد، بعد از پارک خودرویتان ادامه مسیر را باید پیاده طی کنید که پنج کیلومتر است، همچنین از درون آب می‌گذرد، پس از حدود 45 دقیقه پیاده روی خلاف جهت حرکت آبی که درون دره جاری است به مقصد می رسید. از جاذبه های زیبای این مکان عبارتند از دیواره‌ های بلند دره مانندی در دو طرف مسیر که حفره‌ های کوچک و بزرگ روی آنها قرار گرفته اند، بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که حمام مرتضی علی مناسب آب تنی است، بزرگترین آنها می باشد.



از جمله جاهای دیدنی که اطراف چشمه مرتضی علی جای دارند، می توان به کال جنی، روستای خرو، طاق عباسی و روستای اصفهک اشاره کرد. به عنوان بهترین زمان سفر به این منطقه می توان فصل پاییز و اواخر زمستان را پیشنهاد کرد، چرا که با وجود پر آب بودن چشمه ها در فصل بهار ممکن است حرکت در این مسیر کمی سخت باشد، از طرفی گرمای حاکم در فصل تابستان می تواند گرمازدگی به همراه داشته باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع منطقه کویری
استان خراسان جنوبی
شهر طبس مسینا
آدرس استان خراسان جنوبی، شهر طبس، ۲۷ کیلومتری طبس، روستای خرو
دسته‌بندی طبیعی
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۳ روزه به بیرجند و طبس
برنامه سفر ۲ روزه به بیرجند
جاذبه های مرتبط
باغ گلشن طبس خراسان جنوبی طبس مسینا
باغ اکبریه بیرجند خراسان جنوبی بیرجند
دره کال جنی خراسان جنوبی طبس مسینا
مدرسه شوکتیه خراسان جنوبی بیرجند
باغ شوکت آباد خراسان جنوبی بیرجند
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}