چشمه کوهرنگ

استان چهارمحال و بختیاری، ۳۰ کیلومتری شهرستان چلگرد
معرفی

چشمه کوهرنگ، یکی از زیبایی‌های طبیعی شهر چلگرد در استان چهارمحال و بختیاری است. شهر چلگرد خود به عنوان یکی از شهرهای کوهستانی این استان شناخته می‌شود. برای بهره‌برداری بهینه از آب چشمه کوهرنگ، سدی در مجاورت آن ساخته شده است که آب در آن ذخیره می‌شود و چشم‌اندازی دیدنی ایجاد می‌کند. پس از عبور از سد، آب چشمه به رودخانه‌ای طولانی و پیچ در پیچ تبدیل می‌شود که تماشای کامل مسیر آن تنها از طریق تصاویر هوایی امکان‌پذیر است. برای رسیدن به این چشمه زیبا، باید از شهرکرد به سمت فارسان حرکت کرد و پس از طی ۳۰ کیلومتر به شهر چلگرد رسید. سپس با طی مسیری ۳۰ کیلومتری از چلگرد به سمت پشت کوه و تونل اول کوهرنگ حرکت نمود.



چشمه کوهرنگ که یکی از منابع اصلی آب در ایران به شمار می‌رود، اخیراً با چالش‌هایی ناشی از کاهش میزان آب‌دهی خود مواجه شده است. این کاهش در حجم آب نه تنها بر زیبایی منظره‌ی طبیعی آن اثر گذاشته، بلکه بر زندگی مردم منطقه و تأمین آب آشامیدنی آنها نیز تاثیر منفی گذاشته است. با وجود اینکه چشمه کوهرنگ هنوز هم حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب‌دهی دارد، اما این میزان نسبت به گذشته که به ۶۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسید، کاهش یافته است. مسئولان و کارشناسان محیط زیست به دنبال راه‌حل‌هایی برای مقابله با این بحران هستند، در حالی که مردم محلی و اهالی شهرهای اطراف نیز نگران تأمین آب شرب خود هستند. چشمه کوهرنگ علاوه بر تأمین آب آشامیدنی، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز شناخته می‌شود و کاهش حجم آب آن تاثیر مستقیمی بر صنعت گردشگری منطقه دارد. در این راستا، ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده از روش‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



بهترین زمان برای سفر به منطقه کوهرنگ و شهرستان چلگرد، فصول بهار و تابستان است، زمانی که هوا معتدل و دلپذیر می‌شود. به ویژه ماه‌های اردیبهشت و خرداد، زمان ایده‌آلی برای تجربه جاذبه‌های طبیعی این منطقه و بازدید از چشمه کوهرنگ به شمار می‌رود. ارتفاع بلند این شهرستان از سطح دریا باعث می‌شود که آب و هوای آن حتی در گرم‌ترین ماه‌های سال نیز خنک و مطبوع باشد. این ویژگی، کوهرنگ را به مقصدی محبوب برای مردمان خوزستان تبدیل کرده که به دنبال فرار از گرمای سوزان تابستان هستند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان چهارمحال بختیاری
شهر چلگرد
آدرس استان چهارمحال و بختیاری، ۳۰ کیلومتری شهرستان چلگرد
دسته‌بندی طبیعی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به چهار محال و بختیاری
جاذبه های مرتبط
روستای سر آقا سید چهارمحال بختیاری اردل
تالاب گندمان چهارمحال بختیاری بروجن
دشت لاله های واژگون کوهرنگ چهارمحال بختیاری چلگرد
تالاب چغاخور چهارمحال بختیاری بروجن
چشمه برم چهارمحال بختیاری لردگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}