کاخ شهرداری تبریز

استان آذربایجان شرقی-شهر تبریز-خیابان امام-میدان ساعت
معرفی

کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی است که به سبک معماری آلمانی ها ساخته شده است و از مهم ترین جاذبه های گردشگری تبریز هم محسوب می شود. کاخ شهرداری تبریز در فاصله سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ هجری شمسی در محل گورستان متروکه کوی نوبر و در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ مترمربع و زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع در سه طبقه بنا شد. این بنا دارای یک برج ساعت چهار صفحه‌ای به ارتفاع ۳۰٫۵ متر می‌باشد که بی‌وقفه هر ۱۵ دقیقه یک‌بار طنین گوش‌نواز آن گذر زمان را به مردم شهر یادآور شده است.



نمای بیرونی عمارت از سنگ تراشیده شده‌ است و نقشهٔ ساختمان شبیه یک عقاب در حال پرواز است که مطابق با نمونه ساختمان‌های کشور آلمان، پیش از جنگ جهانی دوم می باشد. سنگ‌های حجاری‌شده نما در قاب پنجره‌ها و نیز در قسمت رخ بام از زیباترین موارد تزئینی به کار رفته در معماری این عمارت باشکوه می باشد. در شب نورپردازی زیبایِ اطراف این کاخ، زیبایی آن را چند برابر می کند و از بهترین زمان ها برای بازدید از این عمارت است. هدف از ساخت این بنا از همان ابتدا کاربری اداری بود و امروزه هم با اینکه بیشتر کارهای عمرانی اداری تبریز به ساختمان جدید منتقل شده و انجام می شوند، همچنان بعضی از فعالیت های شهرداری در این کاخ انجام می شود.



این بنا از دوران گذشته تا به امروز همچنان زیبایی و اهمیت خود را حفظ کرده و و حتی بعضی از قرار ملاقات های رسمی دیپلماتیک در این ساختمان برگزار می شوند. در سال ۱۳۸۶ عمارت شهرداری تبریز، به مناسبت بزرگداشت يكصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلديه ايران در تبريز، با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون ریال به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های كشور تبديل شد. در این موزه، تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر قرار دارند.  



منبع عکس ها : امیرحسین میرمعینی amir.hossein.mirmoeini@


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان آذربایجان شرقی
شهر تبریز
آدرس استان آذربایجان شرقی-شهر تبریز-خیابان امام-میدان ساعت
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) پهلوی یکم
تعداد طبقات 3
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به تبریز و جلفا
جاذبه های مرتبط
کلیسای سنت استپانوس آذربایجان شرقی جلفا
بازار تبریز آذربایجان شرقی تبریز
ائل گلی آذربایجان شرقی تبریز
قلعه ضحاک آذربایجان شرقی هشترود
خانه مشروطه آذربایجان شرقی تبریز
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}