کاخ موزه گرگان

استان گلستان، شهر گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر
معرفی

کاخ موزه گرگان که در گذشته معروف به کاخ سلطنتی گرگان بوده، مربوط به دوره پهلوی اول می‌شود و سبک معماری اروپایی دارد. این مکان یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی بوده که به عنوان محلی برای اقامت از آن استفاده می شده است. این کاخ بعد ها پس از مرمت در سال ۱۳۴۳ به کاخ موزه تبدیل شد که دارای دو طبقه است، طبقه همکف مربوط به معرفی مشاهیر ادوار مختلف تاریخی شهر مثل سحابی استرآبادی صوفی و شاعر، میرداماد استرآبدی فیلسوف حکیم، ابوالحسن علی جرجانی خطاط و شاعر، ابولهیثم جرجانی شاعر ترکمن، عبدالحی منشی استرآبادی خطاط منشی استرآبادی مشهور و پر آوازه، محمدرضا لطفی ردیف‌ دان، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده تارهای موسیقی و بسیاری دیگر از شعرا، فیلسوفان، فقها و ادیبان است و طبقه دوم که در آن زمان نوعی استراحتگاه بود، در حال حاضر 100 قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی در آنجا به نمایش گذاشته شده است.



کاخ موزه گرگان استان گلستان را اولین موزه‌ ساخته شده در منطقه شمال، بیست‌ و‌ چهارمین موزه‌ کشور و چهارمین موزه‌ تخصصی باستان‌شناسی ایران می دانند. از نظر موقعیت، این کاخ در محل کتابخانه سابق گرگان قرار گرفته، همچنین توسط پارک شهر و نخل های بلند آن احاطه شده و منظره ای چشم نواز دارد. ظاهر بنا در سال۱۳۶۱ تغییراتی پیدا کرده و بخش های جدیدی به آن افزوده شد، همچنین بازسازی پایانی این کاخ در سال ۱۳۸۸ انجام شده است. در حیاط کاخ، سنگ قبرهایی تاریخی با قدمت متعلق به قرن ۸ تا ۱۴ هجری قمری به چشم می خورد. در ابتدای راه پله ویترین سنگ‌های قیمتی که پُر از سنگ‌های زیبا و خوش رنگ کشف شده در این منطقه هستند، قابل مشاهده می باشند. 



به عنوان بهترین زمان های بازدید از کاخ موزه گرگان می توان اوایل بهار و پاییز را معرفی کرد، همچنین از جمله جاذبه های گردشگری که در نزدیکی کاخ موزه گرگان قرار دارند، می توان به موزه صنایع دستی گرگان، سرای تاریخی باقری ها، مدرسه عمادیه و برج گرگان اشاره کرد، که بازدید از آنها خالی از لطف نمی باشد.    


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گلستان
شهر گرگان
آدرس استان گلستان، شهر گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
پوشش اینترنت 4G
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه گرگان
جاذبه های مرتبط
جنگل قرن آباد گلستان گرگان
دشت شقایق گلستان گالیکش
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس گلستان گنبدکاووس
آبشار دو آب گلستان کردکوی
آبشار زیارت گلستان گرگان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}