کاخ چای خوران

استان مازندران، شهر چالوس، ضلع جنوبی میدان معلم چالوس، جنب دادگستری
معرفی

کاخ چای خوران در جنوب میدان معلم چالوس و جنب دادگستری واقع شده است و از بناهای مربوط به دوره پهلوی اول می باشد. همان طور که از نامش پیداست از این بنا برای استراحت و توقف کوتاه در حد چای خوردن استفاده می شده است. معماری کاخ نسبت به سایر کاخ‌های دوره پهلوی و قاجار ساده‌تر بوده و تزئینات آن تنها به گچ‌بری و کاشی‌کاری‌های زیبا خلاصه شده است.  کاخ چای خوران در زمینی به مساحت ۴,۰۰۰ مترمربع و در یک طبقه و زیرزمین ساخته شده و ورودی های آن در دو ضلع شرقی و غربی قرار دارند.



فضای داخلی آن نیز از دو بخش خدماتی و اصلی تشکیل شده است که توسط راهروی میانی به هم متصل شده‌اند. بخش اصلی عمارت شامل بالکن ستون دار در قسمت شمالی و دو تالار مربع شکل در جنوب آن و یک تالار مستطیل شکل در جهت شمالی و جنوبی است، که این قسمت از بنا به گچ بری های زیبا مزین می باشد. بخش خدماتی دارای دو اتاق و آبدارخانه و دو ایوان در دو سمت شرقی و غربی است و در نماى بیرونی آن تزئینات کاشى‌‌کارى بکار رفته است. در بنای کاخ از مصالح سنگ و آجر استفاده شده و پوشش بام آن به شکل شیروانى است.



در برهه ای از زمان به دلیل بی توجهی، کاخ به مخروبه ای تبدیل شد و در سال ۱۳۵۴ هجری شمسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. در حال حاضر کاخ چای خوران در اختیار نیروهای مسلح می باشد و امکان بازدید از آن وجود ندارد. از جاذبه‌های دیدنی که در نزدیکی کاخ چای خوران قرار دارند می‌توان به پارک جنگلی چالوس، شهر توریستی نمک‌آبرود، غار دانیال از غارهای‌های آبی و رودخانه‌ای عباس آباد و دریاچه آب شیرین ولشت که در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت واقع شده اشاره کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مازندران
شهر چالوس
آدرس استان مازندران، شهر چالوس، ضلع جنوبی میدان معلم چالوس، جنب دادگستری
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره ی پهلوی اول
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به رامسر
جاذبه های مرتبط
بلوار معلم رامسر مازندران رامسر
پل محمد حسن خان مازندران بابل
موزه ننه مکرمه مازندران بابل
آبشار گزو مازندران شیرگاه
سایت موزه گوهرتپه مازندران بهشهر
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}