کاخ چهلستون اصفهان

استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری
معرفی

از جمله مشهورترین و محبوب‌ ترین جاهای دیدنی اصفهان کاخ چهلستون است، که در میان یک باغ قرار گرفته و به  نقاشی‌ها و آینه‌ کاری های بی‌نظیرش معروف می باشد. به دستور شاه عباس اول ساخت این اثر تاریخی آغاز شد و در زمان سلطنت شاه عباس دوم ساخت بنا پایان رسید. نقاشی های زیبایی که روی دیوار های کاخ کار شده، هر کدام اشاره به جنگ ها و حوادث آن تاریخ دارد. از بخش های مهم این بنا می‌توان به، تالار آیینه و تالار ۱۸ ستون اشاره کرد. بخش‌هایی که بعدها به مجموعه کاخ اضافه شدند، شامل دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی در تالار آینه، ایوان‌هایی در دو طرف سالن پادشاه و حوضی بزرگ در مقابل تالار می باشند.



ایوان اصلی کاخ چهلستون بر روی بیست ستون بنا شده اما انعکاس این بیست ستون روی استخر عمارت ممکن است دلیل انتخاب نام چهلستون برای آن باشد. استخر زیبای کاخ تاثیر بسزایی در لطافت هوا دارد و در چهار طرف اين استخر مجسمه‌هایی قرار دارند که به هنگام تخريب قصر سر پوشيده به اين محل انتقال داده شده اند. تالار آینه سردر ورودی تالار را تشکيل می‌دهد و درون آن مملو از آیینه‌کاری های ريز و خوش‌نقش به‌‌صورت معرق می باشد. قاب‌های چوبی با اشکال مختلف هندسی سقف تالار را پوشانده اند.



معماری کاخ از ترکیب هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی ایجاد شده است و شامل یک ایوان اصلی رو به شرق به طول ۳۸ متر، عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر می باشد. این ایوان ستون های هشت‌ ضلعی دارد و چهار ستون وسط روی چهار شیر سنگی تعبیه شده اند. کاخ چهلستون اصفهان امروزه به عنوان موزه چهلستون نمایشگر آثار مربوط به دوره صفویه، نسخ خطی مربوط به قرن چهارم هجری قمری و نگارگری می باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اصفهان
شهر اصفهان
آدرس استان اصفهان، شهر اصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری
دسته‌بندی تاریخی
ارتفاع ۱۴ متر
ثبت ملی ایران
ثبت یونسکو
سال ساخت (قدمت) ۱۰۲۶ هجری شمسی، دوره صفویه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به کاشان و نیاسر
برنامه سفر ۳ روزه به اصفهان
جاذبه های مرتبط
خانه مشیرالملک انصاری اصفهان اصفهان
انگورستان ملک اصفهان اصفهان
تپه سیلک اصفهان کاشان
منارجنبان اصفهان اصفهان
باغ پرندگان اصفهان اصفهان اصفهان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}