کاروانسرای شاه عباسی بیستون

استان کرمانشاه، سی کیلومتری شهر کرمانشاه، شهرستان هرسین، کوه بیستون
معرفی

کاروانسرای شاه عباسی بیستون در ۳۰ کیلومتری شهر کرمانشاه، درشهرستان هرسین و محوطه تاریخی-فرهنگی بیستون جای گرفته است. این مجموعه با آثاری از دوره پیش از تاریخ نوسنگی تا دوره قاجار در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسیده و از جمله این آثار، کاروانسرای بیستون می باشد که در دامنه کوه و رو به دشتی سرسبز و پهناور جای گرفته است. بانی اولیه بنا مشخص نیست اما احداث آن احتمالاً به فرمان شاه عباس اول صفوی آغاز و بنا بر کتیبه موجود در سردر بنا با همت شیخ علیخان زنگنه، صدراعظم شاه سلیمان صفوی به پایان رسیده است. این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی دارای ۶٠,٨٣ متر طول و ۵٠,٧۴ متر عرض می باشد.



برج‌ھایی در چهار گوشه این بنا  قرار دارند که برج‌ھای ضلع غربی به شکل مدور و برج‌ھای ضلع شرقی به صورت ھشت ضلعی است. دیوار محیطی این کاروانسرا از داخل و خارج تا کف طاق نماھا با سنگ‌ھای تراشیده و از کف طاق نماھا به بالا با آجر بنا شده است. دروازه ورودی به عرض ٣,۵٠ متر در ضلع جنوبی است و در ھر طرف این دروازه ھفت طاق نما قرار دارد. پس از دروازه، فضایی سرپوشیده با طاق جناغی را می توانید مشاهده کنید که دو ایوان با طاق ھلالی آن را در بر گرفته است. سبک معماری کاروانسرای شاه عباسی بیستون، مطابق با الگوی معماری کاروانسراهای دوره صفویه است.



تا سال‌های اخیر این بنا در اختیار قوای نظامی و انتظامی بود و آسیب‌هایی را نیز متحمل شد، اما پس از نامزدی مجموعه تاریخی بیستون برای ثبت در فهرست میراث جهانی به سازمان میراث فرهنگی واگذار گردید و پس از آن مورد مرمت قرار گرفت و تا به امروز پذیرای گردشگران و میزبان برنامه‌های فرهنگی بوده است. در حال حاضر هتل بین المللی لاله بیستون در این کاروانسرا واقع شده که با مساحتی بیش از ۶۰۰۰ متر مربع، به فرم چهار ایوانی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمانشاه
شهر کرمانشاه
آدرس استان کرمانشاه، سی کیلومتری شهر کرمانشاه، شهرستان هرسین، کوه بیستون
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی صفویه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
نمازخانه
سرویس بهداشتی
رستوران
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به کرمانشاه
جاذبه های مرتبط
تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه کرمانشاه
بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه معاون الملک کرمانشاه کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه کرمانشاه
مجسمه هرکول بیستون کرمانشاه اسلام آبادغرب
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}