کاروانسرای میاندشت میامی

استان سمنان، شهرستان شاهرود، حدفاصل ۴۵ کیلومتری شرق میامی
معرفی

کاروانسرای میاندشت میامی از بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسراهای ایران است و در فاصله ۴۵ کیلومتری شرق میامی در استان سمنان قرار دارد. این مجموعه از سه کاروانسرا تشکیل شده است که یکی در دوره صفوی و توسط شاه عباس صفوی و دو کاروانسرای دیگر در دوره قاجار و توسط حسین‌خان نظام‌الدوله ملقب به شهاب الملک (والی خراسان) ساخته شده‌اند. این مجموعه دارای مساحتی بالغ بر ۲۲ هزار مترمربع عرصه و ۱۰ هزار مترمربع می‌باشد. کاروانسرای صفوی در ضلع غربی وجود دارد و حیاط آن به صورت هشت ضلعی است و در مرکز قرار دارد. حجره‌ها و رواق‌ها اطراف حیاط و شترخوان‌ها در پشت رواق‌ها قرار دارند و دسترسی به شترخوان‌ها از سمت شمال و جنوب حیاط است.



در قسمت بالای ورودی، شاه نشین با مقطع هشت ضلعی قرار دارد و دسترسی به این مکان از طریق دو راه پله در طرفین دالان ورودی امکان پذیر است. در دوره قاجار به علت رونق بازرگانی، دو کاروانسرای دیگر به این مجموعه اضافه شد. کاروانسرای قاجاری با پلان چهار ایوانی، شاه نشین و درب ورودی در قسمت شرق کاروانسرای میاندشت میامی قرار دارد و کاروانسرای میامی بین دو کاروانسرای صفوی و قاجاری ساخته شده است و دارای رواق‌ها، حجره‌ها و ایوان می‌باشد. علاوه بر این سه کاروانسرا، یک حمام، چاپارخانه، تلگراف‌خانه و سه آب انبار است که دو آب انبار در حیاط میانی و یکی خارج از مجموعه قرار دارد.



برای حفاظت از کاروانسرا هفت برج در اطراف آن ساخته شده است و کاروانسرا را به شکل قلعه درآورده است که امروزه تخریب شده و فقط قسمت های کمی از آن باقی مانده است. در حال حاضر، این مجموعه دارای رستوران سنتی، چایخانه سنتی، موزه سنگ و گوهر، گالری هنرهای تجسمی، اجرای نقالی و نمایش سیاه بازی، اجرای موسیقی زنده، بازارچه سنتی و صنایع دستی، ستاره شناسی، آتلیه عکاسی و محل اسکان برای ستاره‌بینی می‌باشد و به یکی از کامل‌ترین جاذبه های گردشگری استان سمنان تبدیل شده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا خشک
نوع منطقه کویری
استان سمنان
شهر شاهرود
آدرس استان سمنان، شهرستان شاهرود، حدفاصل ۴۵ کیلومتری شرق میامی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
نوع بنا آجری
تعداد حیاط‌ها 3
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
دستگاه ATM
بازار
آمفی‌تئاتر
رستوران
پارکینگ
امکانات تفریحی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}