کارگاه لنج سازی گوران

استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای گوران
معرفی

کارگاه لنج سازی گوران یکی از دیدنی های جزیره قشم و صنعت بومی این جزیره است که در روستای گوران و در استان هرمزگان قرار دارد و به‌عنوان موزه زنده از آن یاد می‌شود. روستای گوران مهد و بزرگ‌ترین مرکز ساخت لنج‌های سنتی در ایران می‌باشد. نام این روستا از واژه‌ی گبران به معنی آتش‌پرست گرفته شده و نشان دهنده این است که در گذشته زرتشتیان در این منطقه زندگی می‌کردند. در این روستا بخش زیادی از جوانان و استادکاران ماهر، مشغول به ساختن و تعمیرات لنج‌های بزرگ و کوچکی هستند که نقش مهمی در رونق گردشگری، ماهی‌گیری و تجارت جزیره‌ی قشم و خلیج فارس دارند.



لنج‌سازی در قشم یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مردم بومی محسوب می‌شود که با فرهنگ و اقتصاد و اشتغال این مردم پیوند ناگسستنی دارد. در زبان محلی به کسانی که لنج می‌سازند گلاف یا همان جلاف به معنی لنج‌ساز می‌گویند و از انواع لنج می‌توان به سماچ (لنج مخصوص ماهی‌گیری)، حُوری (لنج مسافربری) و سَمبوک (لنجی با قابلیت باربری به قدر 100 تن) اشاره کرد. در گذشته‌ لنج‌ها بادبان‌های بزرگی داشتند که نیروی باد را مهار می‌کردند و باعث حرکت لنج‌ها می‌شدند اما امروزه از موتورهای دیزلی برای حرکت لنج‌ها استفاده می‌شود.



لنج بزرگ‌تر از قایق و کوچک‌تر از کشتی است و یکی از مهم‌ترین عناصر بومی عبور و مرور دریایی هستند که در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند دیده می‌شود. کارگاه‌های لنج‌سازی از بزرگ‌ترین صنایع دستی ایران و دنیا به حساب می‌آیند و به طور عمده در نزدیکی بندر گوران، لافت و در نزدیکی شهر صنعتی کاوه قرار دارند. روستای گوران دارای اثرهای تاریخی و طبیعی زیادی می‌باشد که از جمله آن می‌توان به سد تاریخی گوران (به جا مانده از دوران ساسانیان)، چاه کاویر (شمایلی هم‌چون تندیس عظیم) و... اشاره کرد. بهترین زمان سفر به این جزیره و بازدید از کارگاه لنج سازی گوران فصل‌های سرد سال است که هوا خنک و بهاری است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان هرمزگان
شهر قشم
آدرس استان هرمزگان، جزیره قشم، روستای گوران
دسته‌بندی شهری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به جزایر قشم، هرمز و هنگام
برنامه سفر 3 روزه به بندرعباس و بندر لنگه
برنامه سفر 4 روزه به کیش
جاذبه های مرتبط
بازار درگهان هرمزگان درگهان
پارک دلفین هرمزگان کیش
حمام گله داری هرمزگان بندرعباس
مسجد ملک بن عباس هرمزگان بندرلنگه
قلعه شیخ سلطان المرزوقی هرمزگان بندرلنگه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}