کوه خضر نبی قم

استان قم، ۶ کیلومتری مرکز شهرستان قم به سمت جنوب، نزدیک شهرک ایثار
معرفی

کوه خضر نبی در فاصله‌ای حدود 6 کیلومتری از مرکز شهر قم واقع شده است. این کوه در نزدیکی شهرک جدیدی به نام شهرک ایثار واقع شده و از ارتفاعات خود می‌توان چشم‌اندازی دیدنی به شهر قم داشت. نام این کوه به دو دلیل معروف است. برخی معتقدند که این کوه به عنوان مکانی برای عبادت حضرت خضر نبی مشهور شده است. دلیل دیگر این نامگذاری ممکن است به خاطر رنگ سبز خاک و سنگ‌های این منطقه باشد، زیرا کلمه خضر به معنای سبز است و این کوه به اسم خضر شناخته می‌شود.



کوه خضر نبی با ارتفاع ۳۰۰ متر در قم قرار دارد. کوه خضر نبی به دلیل سنگ‌های تیز در پیرامونش مشکلاتی داشته و بالا رفتن از آن در گذشته خطرناک بوده است. اما امروزه مسیر دسترسی به قله به نحوی طراحی شده است که برای افراد با انواع سنین مناسب باشد. در مسیر پله‌ها و نقاط استراحتی وجود دارد. در قله نیز تسهیلاتی از جمله آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی و مکان‌های استراحت وجود دارد. همچنین یک مسجد که به غار عبادت حضرت خضر نسبت داده می‌شود، در این مکان جای گرفته است.



با وجود موقعیت جغرافیایی و ارتفاع کوه خضر، دما در این مکان به‌طور متفاوتی نسبت به شهرستان قم است و تجربه‌ای مطلوب را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. همچنین، این منطقه در تابستان دارای آب و هوایی خنک و در زمستان دارای سرمای شدید است. در بخش‌های جنوبی قله‌ کوه، پرتگاه‌هایی مهیب و دره‌هایی با شیب زیاد قابل مشاهده است. ارتفاع ناهمواری‌های موجود در کوه از نواحی شمالی دامنه به‌سمت جنوبی افزوده می‌شود که همین امر از دلایل حضور پرتگاه و دره‌های متعدد در این مکان می‌باشد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قم
شهر قم
آدرس استان قم، ۶ کیلومتری مرکز شهرستان قم به سمت جنوب، نزدیک شهرک ایثار
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قم
برنامه سفر 2 روزه به قم
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی یزدان پناه قم قم
محوطه تاریخی قلی درویش قم قم
دریاچه حوض سلطان قم قم
مسجد جمکران قم قم
حرم حضرت معصومه (س) قم قم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}