کوه های مریخی

استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار
معرفی

کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری در استان سیستان و بلوچستان در فاصله ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری بعد از شهر چابهار و در مسیر گواتِر در سمت چپ جاده جای گرفته اند و به دلیل  وضعیت فرسایش و گونهٔ رسوبی خاص، اشکالی شبیه به ناهمواری‌های سطح مریخ دارند. کوه‌ های مریخی که در زبان محلی به آن ها آریا و کالانی هم می گویند رشته کوهی هستند که تقریباً از ۳۵ کیلومتری خاور چابهار آغاز می‌شوند و دهها کیلومتر به سمت شرق امتداد می‌یابند. در میان این کوه ها دریاچه‌ای صورتی رنگ به نام لیپار وجود دارد و ترکیب کوه‌ های مریخی با دریاچه‌ لیپار چشم‌انداز زیبایی را پدید آورده است.



قدمت کوه های مینیاتوری به حدود 5 میلیون سال پیش بازمی گردد و در اثر فرسایش های صورت گرفته به شکل امروزی در آمده و جنس آن ها از ماسه سنگ و مارن است. در بین این کوه ها انواع فسیل های حیوانات دریایی قابل دیدن است که بر طبق آن این منطقه قبلا زیر آب بوده است. منطقه کوه‌ های مریخی به دلیل اینکه فاقد پوشش گیاهی اند و امکان رشد هیچ گیاهی در آن وجود ندارد، به بَدلَند معروفند. فرآیندهای تکتونیکی به‌ دلیل فرورانش پوسته عمان به زیر مکران و فرسایش آبی و بادی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این کوه ها است و وجود شیارهای ریز و یکدست روی آن ها، سبب شده‌ تا نام مینیاتوری به خود بگیرند.



آسمان صاف منطقه در شب هنگام، تصویر بسیار زیبایی از ستاره ها را به نمایش می گذارد و گردشگران به خصوص علاقمندان به علم نجوم بدون همراه داشتن تلسکوپ، میتوانند از تماشای هزاران ستاره موجود در آسمان لذت ببرند. به‌دلیل قرارگیری کوه های مریخی در جنوب کشور و هوای گرم و خشک تابستان و همچنین وزش بادها و گرد‌ و‌ خاک بهترین زمان سفر برای بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی اوایل بهار، پاییز و زمستان است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
نوع آب و هوا خشک
نوع منطقه کویری
استان سیستان و بلوچستان
شهر چابهار
آدرس استان سیستان و بلوچستان، ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار
دسته‌بندی طبیعی
سال ساخت (قدمت) ۵ هزار سال پیش
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
فضای سبز
آلاچیق
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به زابل و زاهدان
برنامه سفر 3 روزه به چابهار و کنارک
جاذبه های مرتبط
ساحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
شهر سوخته سیستان و بلوچستان زابل
تالاب لیپار سیستان و بلوچستان چابهار
گل فشان تنگ سیستان و بلوچستان کنارک
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}