گراند هتل قزوین

استان قزوین، شهر قزوین، منطقه ۱، پیغمبریه، گراند هتل
معرفی

گراند هتل قزوین یکی از اولین نمونه‌های هتل‌های مدرن به سبک اروپایی در ایران است که در سال‌های پایانی حکومت قاجاری در استان قزوین ساخته شد. تا قبل از ساخت هتل گراند، کاروانسراها تنها مکان هایی بودند که برای اقامت مسافران وجود داشتند، این هتل سوغات سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به کشورهای اروپایی است. گراند هتل در سال‌های 1299 تا 1300 توسط ارباب برزوی شاپور پارسی که بعدها به مهر شاهی تغییر نام داد ساخته شده است.



این بنا 3000 متر مربع مساحت دارد و در مرکز شهر در قسمت شرقی خیابان پیغمبریه و در قسمت غربی ارگ سلطنتی صفوی قرار گرفته است و در سمت خیابان در دو طرف در ورودی چند مغازه داشته‌ است. ورودی اصلی هتل در ضلع غربی ساختمان قرار دارد و دو طرف آن دارای روکوب چوبی است و به فضای تقسیم، که در طبقه میانی قرار دارد می‌رسد. در دو طرف فضای تقسیم، تالارهای ستون‌داری با سقف طاق دار و قوس و قزح‌های خمیده (تویزه) قرار گرفته‌اند که از سمت غرب مشرف به خیابان هستند و از سمت شرق به ایوان ستون‌داری منتهی می‌شوند همچنین توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل راه دارد.



گراند هتل از سمت خیابان دوطبقه و از سمت حیاط سه طبقه دارد و در طبقه اول راهروها و 18 اتاق‌ آن (مانند تالارها) با طاق و تویزه پوشیده شده‌اند و دارای روکش چوبی، ستون‌های مدور با سر ستون‌های گلدانی، سقف چوبی، گچ‌بری و آجرکاری هستند و راه ارتباطی طبقه اول از طریق دو پلکان چوبی است. در قسمت جنوبی گراند هتل قزوین و در سال 1310 سالن سینمایی به نام تابستانه ساخته شد که در سال 1319 دچار آتش سوزی شد و بعد از آن مورد بازسازی قرار گرفت و تا سال 1356 فعال بود اما با آتش‌سوزی مجدد از بین رفت و دیگر بازسازی نشد. در این هتل اتفاقات بزرگی مانند طراحی کودتای رضاشاه توسط ژنرال انگلیسی (آیرون ساید) و معاونش (کلنل اسمایس) صورت گرفت.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان قزوین
شهر قزوین
آدرس استان قزوین، شهر قزوین، منطقه ۱، پیغمبریه، گراند هتل
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره ی قاجاریه
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به قزوین
برنامه سفر 2 روزه به قزوین
جاذبه های مرتبط
تپه سگز آباد قزوین قزوین
امامزاده شاهزاده حسین قزوین قزوین قزوین
قلعه الموت قزوین قزوین
سردر عالی قاپو قزوین قزوین قزوین
غار قلعه کرد قزوین آبگرم
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}