گل فشان تنگ

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، ۸۰ کیلومتری کنارک، روستای تنگ
معرفی

گل فشان تنگ که با نام گل‌ فشان ناپگ نیز شناخته می شود از جاذبه های گردشگری معروف استان سیستان و بلوچستان و یکی از ۲۴ کوه گِل افشان دنیا می باشد و در 95 كيلو متري غرب بندر كنارک و در دشت كهير نرسيده به روستای تنگ در زمينی مسطح قرار دارد. در پدیده گل فشانی، مرتبا گل سردی به دلیل فشارهای زمین شناختی به بیرون پرتاب شده و سپس به مرور مخروط های کوچک و بزرگی را به وجود می آورند. از مزیت های این پدیده می توان به آگاهی بخشی نسبت به احتمال وجود گسل  یا وقوع زلزله و وضعیت داخلی زمین از نظر وجود آب و نفت اشاره کرد.



همچنین از گل آنها در سفال سازی، کوزه گری، بهره برداری از گاز، گردشگری و موارد درمانی استفاده می شود. گل فشان تنگ دارای سه تپه کوچک بوده که امروزه یکی از آن‌ ها فعال است. گل خاکستری رنگ از دهانه گل‌ فشان فعال کنونی به‌ طور متناوب هر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خارج شده و به سوی دامنه‌ ها جاری می‌ شود. در این هنگام می توان متوجه لرزش خاک شد و گاهی نیز، به هنگام خروج گل با صدایی مانند شلیک تفنگ مواجه می شویم. به هنگام جوشیدن گل ها از دهانه ها، حبابی بسیار زیبا و دیدنی تشکیل می شود.



روی این تپه‌ ها دهانه‌ هایی به قطر چند سانتی‌ متر وجود دارد. قسمت های مرتفع تپه های گل افشان تنگ حدود 100 متر ارتفاع دارند و اطراف آنها را بیابان صاف و مسطح فراگرفته است. برای دیدن تپه ها و رسیدن به کوه باید وارد گودالی با عمق دو متر شوید که در فاصله حدود 200 متری از این کوه قرار گرفته است. برای سفر به این منطقه بهتر است فصول های سردتر سال را انتخاب کنید، زیرا در فاصله فصل زمستان تا اردیبهشت ماه این کوه فعالیت بیشتری دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سیستان و بلوچستان
شهر کنارک
آدرس استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، ۸۰ کیلومتری کنارک، روستای تنگ
دسته‌بندی طبیعی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بوفه
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر ۲ روزه به زابل و زاهدان
برنامه سفر 3 روزه به چابهار و کنارک
جاذبه های مرتبط
ساحل صخره ای چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
جنگل حرا چابهار سیستان و بلوچستان چابهار
کوه های مریخی سیستان و بلوچستان چابهار
تالاب لیپار سیستان و بلوچستان چابهار
شهر سوخته سیستان و بلوچستان زابل
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}