گنبد چهارسوق (موزه مردم شناسی ساوه)

استان مرکزی، شهر ساوه، خیابان سلمان ساوجی
معرفی

گنبد چهارسوق، یکی از جواهرات معماری دوره صفوی در ساوه است که به عنوان یکی از آثار ملی ایران شناخته شده است. این بنا، با ساختار چهارضلعی خود، به چهار بازار مختلف متصل بوده و از این جهت نام چهارسوق را کسب کرده است. امروزه، فقط بازار بزرگ در شمال و تعدادی مغازه در جنوب از آن زمان‌ها به یادگار مانده‌اند.



گنبد چهارسوق ساوه، علاوه بر زیبایی‌های معماری، دارای حجره‌هایی است که در زمان‌های عزاداری امام حسین (ع) به عنوان تکیه استفاده می‌شده است. این بنا با سیزده نورگیر هندسی زیبا که با شیشه‌های رنگی پوشیده شده، نور منحصر به فردی به فضای داخلی موزه می‌بخشد. مصالح متنوعی چون گل، کاشی، آجر و گچ در ساختمان آن به کار رفته است. اما شاید درخشان‌ترین جزء این گنبد، سقف آن با نقوش هندسی و گره‌های پنج در ده و نوشته‌های اسلامی با خط کوفی در داخل آن باشد.



موزه چهارسوق ساوه نه تنها به لحاظ معماری، بلکه از نظر محتوایی نیز بسیار غنی است. در حجره‌های این موزه، کلکسیون‌هایی از کتب خطی نایاب، قفل‌های هنری، ظروف مسی و سفالی، سکه‌ها و اسناد قدیمی و حتی سنگ‌قبرهایی از دوران قاجار به نمایش داده شده‌اند. بخش مردم‌شناسی این موزه نیز با استفاده از مجسمه‌ها، تصویری زنده از پوشاک، فرهنگ و آداب‌و‌رسوم مردم ساوه در زمان قاجاریان ارائه می‌دهد.



اگر به دیدن گنبد چهارسوق ساوه می‌روید، ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و طبیعت در اطراف شما خواهید دید. مسجد جامع ساوه با فاصله یک کیلومتری از این گنبد قرار دارد و از نمونه‌های زیبای معماری اسلامی است. برای آن دسته از مسافران که به تاریخ و معماری علاقه دارند، کاروانسرا و آب انبار باغ شیخ در فاصله ۸ کیلومتری قرار دارد. برای کسانی که به تجربیات طبیعی و متفاوت علاقه دارند، شهر زیرزمینی آوه فقط ۲۴ کیلومتر فاصله دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان مرکزی
شهر ساوه
آدرس استان مرکزی، شهر ساوه، خیابان سلمان ساوجی
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره صفوی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 1 روزه به ساوه
برنامه سفر 2 روزه به اراک
برنامه سفر 3 روزه به محلات و اراک
جاذبه های مرتبط
قلعه دختر ساوه مرکزی ساوه
روستای انجدان مرکزی اراک
مسجد جامع ساوه مرکزی ساوه
مسجد جامع شش ناو مرکزی تفرش
بازار اراک مرکزی اراک
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}