گوردخمه روانسر

استان کرمانشاه، شهر روانسر
معرفی

گوردخمه‌ها، به عنوان یکی از جذابیت‌های تاریخی و باستان‌شناختی مناطق مختلف ایران، همواره موضوعی جذاب برای گردشگران و باستان‌شناسان بوده‌اند. گوردخمه روانسر با موقعیتی ویژه در دیواره کوه یره ول، مکانی منحصربه‌فرد است که از یک طرف به دوران ماد‌ها و هخامنشیان پیوند دارد و از طرف دیگر، به عقاید زرتشتیان و فرهنگ تدفین مردگان از طریق این روش. در نزدیکی این گوردخمه، گورستانی نیز قرار دارد که ممکن است نشان‌دهنده‌ی تاریخچه‌ی طولانی این منطقه و تداوم فرهنگی باشد. با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی این مکان، مطمئناً می‌تواند جزو جاذبه‌های گردشگری منطقه شمرده شود.



دخمه روانسر یکی از نمونه‌های معماری تاریخی ایران است که در ارتفاعی حدود 3 متر و به طول حدود 2.30 متر پایان می‌یابد. این سازه‌ی عمودی با یک ایوان‌چه مستطیل‌شکل در بخش بالایی به عمق 10 سانتی‌متر و در قسمت پایینی به عمق 81 سانتی‌متر تزئین شده است. گوردخمه دارای ورودی مستطیل‌شکلی با عمق 20 سانتی‌متر است که ابعاد آن 92 در 70 سانتی‌متر می‌باشد و منجر به یک اتاق کوچک مربع‌شکل می‌شود. سوراخ‌هایی در هر دو طرف ورودی به وضوح نشان‌دهنده‌ی وجود دریچه یا دربی در گذشته است. اتاق داخلی دخمه با طول 2.43 متر و عرض و ارتفاعی به ترتیب 2 و 1.64 متر، فضایی منحصر به فرد برای تدفین در دوره‌های کهن ایرانی ارائه می‌دهد.



شهرستان روانسر با دارا بودن گردشگری طبیعی و تاریخی جذاب، جاذبه‌های فراوانی برای بازدید دارد. طبیعت بکر و زیبای این منطقه به دلیل آب و هوای معتدل، غارها، ارتفاعات و چشمه‌ها از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگر است. از مهم‌ترین جاذبه‌ها می‌توان به غار قوری قلعه با قدمت 65 میلیون سال، غار کاوات، ارتفاعات مانند ماه زرد و انجیره، چشمه‌های سراب گنی و جاوری، رودخانه‌های قره سو و گراب، و همچنین تپه موسایی به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی منطقه اشاره کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان کرمانشاه
شهر روانسر
آدرس استان کرمانشاه، شهر روانسر
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به کرمانشاه
جاذبه های مرتبط
کاروانسرای شاه عباسی بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه بیگلر بیگی کرمانشاه کرمانشاه
بیستون کرمانشاه کرمانشاه
تکیه معاون الملک کرمانشاه کرمانشاه
طاق بستان کرمانشاه کرمانشاه
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}