آبشار و چشمه آبگرم سردابه

استان اردبیل، ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل، روستای سردابه
معرفی

آبشار و چشمه آبگرم سردابه در روستای سردابه، در ۲۴ کیلومتری غرب شهر اردبیل و در دامنه‌ شرقی سبلان واقع شده است؛ آبشار سردابه از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و از کوهی کم‌ارتفاع در حاشیه‌ آبگرم سردابه فرو می‌ریزد. این آبشار با 15 تا 20 متر ارتفاع، حدود ۱۰۰ متر بالاتر از چشمه آب‌گرم سردابه قرار گرفته است و حجم جریان آن نسبتاً كم و محدود به خروجی چند چشمه بالادست می باشد؛ هرچند حجم جریان آبشار در هنگام بارش و پیوستن جریان های سطحی حوزه آبخیز بالا می رود.



از کاتیون‌های آب، سدیم و کلسیم و از آنیون‌های آن سولفات و بی کربنات است و ظاهر آب شفاف، ترش مزه و بیرنگ می‌باشد. چشمه آبگرم که بین اهالی به قیه سو معروف است و به معنای دوای زردی است، برای بیماری‌های یرقان و زردی، بیماری‌های پوستی و استخوانی خاصیت درمانی دارد. دمای آب چشمه در حدود 35 درجه سانتیگراد است و در ردیف آب های اسیدی و از نوع آب های گوگردی و سولفاته کلسیک قرار دارد به طوری که بوی گوگرد زیادی از آن به مشام می خورد و گاز کربنیک زیادی در آن یافت می شود.



در اطراف آبشار، علاوه بر وجود غارهای مختلف، گیاهانی مانند خزه و سرخس و گیاهان آبزی دیگر، دیواره‌های سنگی را به رنگ سبز در آورده اند. آبشار و چشمه آبگرم سردابه تفرجگاهی بسیار دلپذیر برای مسافران و گردشگران و همچنین مردم استان می باشد و از زیبایی منحصر بفردی برخوردار است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع آب و هوا خشک
نوع منطقه کوهستانی
استان اردبیل
شهر اردبیل
آدرس استان اردبیل، ۲۸ کیلومتری غرب اردبیل، روستای سردابه
دسته‌بندی طبیعی
ارتفاع 1840 متر از سطح دریا
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به اردبیل
برنامه سفر 3 روزه به اردبیل و مشگین شهر
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی صادقی اردبیل اردبیل
دشت مغان اردبیل اردبیل
دریاچه شورابیل اردبیل اردبیل
جنگل فندقلو اردبیل نمین
آرامگاه شاه اسماعیل اردبیل اردبیل
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}