بازار بزرگ اردبیل

استان اردبیل، شهر اردبیل، خیابان امام خمینی
معرفی

بازاربزرگ اردبیل در مرکز شهر اردبیل، در طرفین خیابان امام خمینی واقع شده و به دلیل قدمت و معماری سنتی اش از بازارهای تاریخی و مورد توجه ایران به شمار می‌آید و مانند دیگر بازارها شامل راسته‌ها، تیمچه‌ها، سراها و مسجد و گرمابه است. در قسمت شمال شرقی بازاربر سر بازارچه سنگ نوشته‌ای قرار گرفته که تاریخ ساخت و بانی بازار در آن درج شده اما به علت فرسایش سطح سنگ زمان قطعیِ ساخت این بازار مشخص نیست و به روایتی پیش از حکومت صفوی بنا شده است.



مجموعه کنونی بازار شامل راسته اصلی بازار، چهارسوق یا راسته قیصریه، راسته پیر عبدالملک، راسته کفاشان، راسته غلامان، بازار زرگران، سراجان، پنبه فروشان، مسگران، چاقوسازان، آهنگران، سرای خشکبار، سرای گلشن، سرای وکیل، سرای نو، سرای حاج احمد، سرای حاج شکر، سرای مجیدیه، سرای امام جمعه، سرای دوگچی و تیمچه زنجیرلی می باشد. در سرای خشکبارها دو بازارچه موازی، به صورت عمود در راسته بازار واقع شده و در هر کدام از آن ها پنج دهانه و ۵۱ مغازه جای گرفته است. در همه‌ی قسمت های بازار بزرگ اردبیل طاق‌های جناغی و گنبدهای ساده قرار دارد؛ عرض طاق نمای مغازه‌ها حدودا ۳ متر و قطر پایه ‌های آن ۸۰ سانتی‌متر می باشد و در پوشش های گنبدی روزنه هایی برای تامین نور و روشنایی بازار ایجاد شده است.



با توجه به این‌که این بازار راسته‌های مختلفی برای فروش انحصاری یک نوع محصول دارد؛ می توان همه نوع محصولات خوراکی، پوشاک، لوازم منزل و حتی ابزار آلات صنعتی را تهیه کرد. با تغییر و تحولات شهری طی نیم قرن گذشته، بخش عمده بازار اردبیل تخریب شده و ارتباط بخش‌هایی از آن با مرکز بازار از بین رفته است، به‌طوری که این بازار در حال حاضر در مرکز شهر و در طرفین خیابان امام خمینی واقع شده و به وضوح می‌توان جدایی بازار طلافروشان را از بازار قیصریه فعلی مشاهده کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اردبیل
شهر اردبیل
آدرس استان اردبیل، شهر اردبیل، خیابان امام خمینی
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی سلجوقیان
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
سرویس بهداشتی
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به اردبیل
برنامه سفر 3 روزه به اردبیل و مشگین شهر
جاذبه های مرتبط
خانه تاریخی صادقی اردبیل اردبیل
دشت مغان اردبیل اردبیل
دریاچه شورابیل اردبیل اردبیل
جنگل فندقلو اردبیل نمین
آرامگاه شاه اسماعیل اردبیل اردبیل
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}