باغ موزه مینیاتور

استان تهران، شهر تهران، خیابان جانبازان غربی، حد فاصل بزرگراه امام علی (ع) و خیابان کرمان، جنب بوستان تمدن، باغ موزه مینیاتور
معرفی

باغ موزه مینیاتور یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران و اولین موزه مینیاتوری کشور است که در سال ۱۳۹۲ افتتاح شده است. باغ موزه مینیاتور فضای باز و مشجری است که به ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و معماری می‌پردازد. در واقع بوستان مینیاتوری اولین بوستانی می باشد که به منظور نمایش ماکت‌ های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران که همگی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌ اند، ساخته شده و در آن مدل‌ها و ساختمان‌ ها با اندازه بسیار کوچک به نمایش در آمده اند.



بوستان مینیاتوری در حدود ۳ هکتار مساحت دارد. در حال حاضر ۱۲ اثر که در فهرست میراث فرهنگی جزو آثار ثبت جهانی هستند در این باغ به‌ شکل مینیاتوری، برای بازدید قرار داده شده است که شامل چغازنبیل، میدان نقش‌جهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، بازار تبریز و آبشارهای شوشتر می باشد. اولین اثر مینیاتوری در مسیر بازدید باغ موزه ارگ بم است، ارگ بم در شهر بم استان کرمان قرار دارد و نمونه مینیاتوری ارگ بم شباهت زیادی با اصل آن دارد.



ماکت زیبای پرسپولیس یا تخت جمشید که در دوره داریوش هخامنشی با مساحت بیش از ۱۲۵ هزار متر مربع در پاسارگاد ساخته شد در باغ موزه مینیاتور تهران به تصویر کشیده شده است که یکی از جلوه های بی نظیر پارک مینیاتوری تهران محسوب می شود. در مرکز باغ موزه،  ماکت میدان نقش‌جهان اصفهان قرار دارد و عناصر شاخص میدان شامل عمارت عالی‌قاپو، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ‌لطف‌الله و سردر قیصریه‌اند که به‌زیبایی در نمونه مینیاتوری آن به نمایش گذاشته شده‌اند.



گونه‌های گیاهی این باغ، گونه‌هایی چون چنار، ماگنولیای سبز، میخک، سندروس، سنجد همیشه‌سبز، گوجه گل، یاس هلندی و ژینکو و انواع دیگر را شامل می شود و در هر منطقه گونه‌های گیاهی همان منطقه را می توان مشاهده کرد. در پایان مسیر بازدید از باغ موزه، ماکت آبشار های شوشتر قرار گرفته که به دلیل سبک طراحی با شبکه های واقعی آب و ساختار زیبا و طبیعی اش، به یکی از محبوب ترین ماکت های مینیاتوری بوستان مینیاتور تهران تبدیل شده است. از جمله مکان های تفریحی نزدیک بوستان مینیاتور تهران میتوان به بوستان گلبرگ، پاساژ گلبرگ، پارک کرمان و پارک یاسمن اشاره کرد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران، شهر تهران، خیابان جانبازان غربی، حد فاصل بزرگراه امام علی (ع) و خیابان کرمان، جنب بوستان تمدن، باغ موزه مینیاتور
دسته‌بندی شهری
سال ساخت (قدمت) سال 1392 هجری شمسی
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
آب اشامیدنی
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
بام تهران تهران تهران
برج آزادی تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
موزه ملی ایران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}