بقعه دانای علی

استان گیلان، شهر رشت، خیابان آیت الله طالقانی (بیستون)، نرسیده به سه‌راه رجایی (رشتیان)
معرفی

بقعه دانای علی، با مساحتی حدود ۹۲ متر مربع، در شهر رشت واقع شده و به دلیل اعتقادات و تعصبات خاصی که مردم محلی نسبت به آن دارند، اهمیت فرهنگی و مذهبی یافته است. این بقعه، محل دفن فردی به نام دانای علی است که به او نسبت‌هایی چون حضور همزمان در دو مکان داده می‌شود. معماری بقعه که با استفاده از مصالحی نظیر آجر، آهن، سنگ مرمر و کاشی‌های نقش‌دار زینت داده شده، و گنبد کلاه درویشی آن که الهام گرفته از گنبد شیخ زاهد گیلانی است، نمادی از ترکیبی از هنر و معنویت در معماری مذهبی ایران است.



گنبد فیروزه‌ای رنگ و زیبای بقعه دانای علی که به الگوی گنبد شیخ زاهد گیلانی یا شیخانه ور ساخته شده و طرح آن به شکل کلاه درویشی است، نشان‌دهنده تبحر هنری سازندگانش می‌باشد. در درون این بقعه، هنر کاشی‌کاری و آینه‌کاری به شکلی زیبا و هنرمندانه به نمایش گذاشته شده است.



از آنجا که بقعه در مرکز شهر رشت قرار دارد، بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی از دیگر جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی شهر دیدن کنند، مانند خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان، خانه ابریشمی، و موزه میراث روستایی که زندگی سنتی و فرهنگ غنی مردم رشت را به تصویر می‌کشد. بازار روز رشت نیز با عرضه محصولات متنوع و فضایی پر از رنگ و بو، تجربه‌ای دلپذیر و خاطره‌انگیز برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گیلان
شهر رشت
آدرس استان گیلان، شهر رشت، خیابان آیت الله طالقانی (بیستون)، نرسیده به سه‌راه رجایی (رشتیان)
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به ماسال و فومن
برنامه سفر 3 روزه به رشت
جاذبه های مرتبط
مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی گیلان بندرانزلی
پارک جنگلی سراوان گیلان رشت
بازار بزرگ رشت گیلان رشت
بام سبز لاهیجان گیلان لاهیجان
تالاب عینک رشت گیلان رشت
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}