تئاتر شهر تهران

استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب، جنب پارک دانشجو
معرفی

طراحی و ساخت تئاتر شهر تهران در سال ۱۳۴۶ توسط معمار معروف علی سردار افخمی آغاز شد و در سال ۱۳۵۱ افتتاح گردید، نمایش باغ آلبالو نوشته آنتوان چخوف، اجرای افتتاحیه آن بود. قبلا در این محل، بنایی معروف به مهمان خانه بلدیه قرار داشته که در اطراف آن گروه‌ های شعبده‌ باز و سیرک نمایش اجرا می کردند. ساختمان تئاتر شهر به دلیل داشتن امکانات مطلوب و بخش‌ های مختلف واحدهای نور پردازی، صدا، تاسیسات، چهره‌ پردازی، حمل و نقل دکور، آکسسوار و طراحی صحنه محل برگزاری رویدادهای مهم نمایشی و مرکز اصلی تئاتر هنری ایران است.



در سایر طبقات بنا کافه تریا و بخش‌های اداری و مدیریتی و کتابخانه تخصصی نیز وجود دارند. این کتابخانه‌ تخصصی دارای کتاب‌ ها و اسناد نمایشی کشور و منبع تحقیقی دانشجویان تئاتر و هنرهای نمایشی می باشد. سالن‌ های تئاتر شهر شامل تالار اصلی نمایش، تالار سایه، تالار قشقایی، تالار چهارسو و کارگاه نمایش هستند. فضای باز مقابل ساختمان تئاتر نیز محیط خوبی برای اجرای نمایش است همچنین کافه تریای سالن اصلی و همچنین کافه تریای سالن چارسو نیز میزبان اجرای نمایش ها و یا محل برگزاری نمایشنامه خوانی بوده است. بنای تئاتر شهر در چهار طبقه ساخته شده ،طبقه همکف شامل سالن انتظار و سالن نمایش اصلی است. در طبقه زیرزمین چایخانه و فضاهای خدماتی واقع شده است.



پلکانی که به طبقه اول می رود، شما را به بالکن سالن نمایش در این طبقه می رساند. فضاهای اداری، کتابخانه و یک سالن نمایش کوچکتر نیز در طبقه دوم جای دارند. طبقه سوم به تأسیسات مجموعه اختصاص دارد. این ساختمان پلان دایره‌ای شکل داشته و الهام گرفته از برج طغرل می باشد و در ساخت آن از کاشی و آجر به صورت ترکیبی استفاده شده است. از مکان های دیدنی و دیگر تهران که در نزدیکی تئاتر شهر قرار دارند ،می توان تالار وحدت، پردیس سینمایی چارسو  سالن تئاتر شهرزاد ،موزه جواهرات ملی، کاخ مرمر را نام برد که می توانید در طول سفر به مقصد فرهنگی  خود از آنها نیز بازدید به عمل آورید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب، جنب پارک دانشجو
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
تعداد طبقات چهار طبقه
ورودی (بلیط) دارد
معمار علی سردار افخمی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
کافه
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
بام تهران تهران تهران
برج آزادی تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
موزه ملی ایران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}