خانه تاریخی صادقی

استان اردبیل، شهر اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد
معرفی

خانه تاریخی صادقی متعلق به مرحوم حاج میرزا ابراهیم صادقی است و در سال ۱۲۸۳ هجری قمری در مدت چهار سال توسط حاج محمد معمار اردبیلی در شهرستان اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد، بنا شده و به سبب معماری سنتی و هنر مقرنس و مشبک کاری ارزش هنری و معماری ویژه‌ای دارد، به عنوان مثال در تالار اصلی عمارت، مقرنس گچی بر طاق نماها و بالای طاقچه‌ ها قابل تماشا می باشد. این بنا یکی از مجموعه بناهای سه گانه (خانه مبشری، خانه خادم باشی، خانه صادقی) است و دارای سه بخش مجزا به همراه سه حیاط است که با هدف مراودات اجتماعی، مذهبی، اقتصادی و خانوادگی تعبیه شده اند و محلی برای گردهمایی خانواده‌ ها و برپایی جشن‌ ها بوده است.



این خانه  که بازمانده دوران قاجار است حیاطی با حوض زیبا و مناظری گلکاری شده دارد. عمارت صادقی دارای سه طبقه شامل زیرزمین، همکف و طبقه‌ی اول است. و نمای آن به صورت آجری با پنجره‌ های ساده می باشد و در انتهای آن در طبقه‌ی دوم کنگره مانند شده است. سر در ورودی، هشتی، حیاط و بخش های مختلف عمارت اصلی از قسمت های موجود در این خانه هستند. ساختمان مرکزی بیرونی و ساختمان غربی جزو اندرونی بوده و هسته اصلی ساختمان را تشکیل می دادند.



ساختمان بیرونی نیز شامل یک شاه نشین در قسمت مرکزی بوده که با هنرهای خارق العاده مقرنس کاری، نقاشی دیواری، پنجره های ارسی بزرگ هفت دری و سه دری با طرح اسلیمی و نیز تذهیب و کتیبه آیه الکرسی با خط نستعلیق مزین شده است. در ماه تابستان  درون حیاط و باغ میزهایی قرار داده می شود و موسیقی زنده اجرا می شود. در هنگام ظهر نیز حرکت نورهای رنگی که از بین شیشه‌ ها وارد عمارت می‌ شوند بسیار دیدنی هستند. خانه تاریخی صادقی امروزه کاربری هتل و رستوران دارد  و محیط و فضای فوق العاده عالی و دلنشین دارد.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان اردبیل
شهر اردبیل
آدرس استان اردبیل، شهر اردبیل، محله اوچدکان، کوی سرتیپ آباد
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) ۱۲۴۳ هجری شمسی
تعداد طبقات سه طبقه
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
سرویس بهداشتی
رستوران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 2 روزه به اردبیل
برنامه سفر 3 روزه به اردبیل و مشگین شهر
جاذبه های مرتبط
دشت مغان اردبیل اردبیل
دریاچه شورابیل اردبیل اردبیل
جنگل فندقلو اردبیل نمین
آرامگاه شاه اسماعیل اردبیل اردبیل
دریاچه نئور اردبیل اردبیل
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}