مسجد امام سمنان

استان سمنان، شهر سمنان، خیابان امام خمینی
معرفی

مسجد امام سمنان که به نام های مسجد شاه و مسجد سلطانی نیز شناخته می شود، در مرکز شهر سمنان، خیابان امام خمینی قرار گرفته است. این مسجد دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است، ماجرای ساخت این مسجد برمی گردد به زمانی که ذوالفقار، خان سمنان بود که مالیات اضافی از مردم دریافت کرد و اهالی شکایت وی را نزد شاه بردند و شاه دستور توقیف اموال خان را صادر کرد و اموال وی را به‌ طور کامل مصادره کردند. سپس شاه، دستور ساخت مسجد را با اموال مصادره شده و با مبلغی از پول شخصی خود صادر کرد. در زمان گذشته این مسجد کاربرد اقامه نماز روزانه را داشته که امروزه نیز از این بنای تاریخی به عنوان مصلای نماز جمعه نیز استفاده می‌ گردد.



مسجد امام سمنان جزء مساجد چهار ایوانی می باشد که بیشتر این بنا با آجر و کاشی ساخته شده است؛ این بنا همچنین چهار در بزرگ از شمال، جنوب، شرق و شمال غربی ورودی دارد كه سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس‌های زیبا تزیین شده است. بلندترين ايوان اين مسجد، ايوان غری با ارتفاع ۱۹٫۵ متر می باشد كه دارای كاشی كاری و كتيبه‌هايی است كه با خط ثلث در زمينه لاجوردی نقش بسته و در برگيرنده آياتی از كلام‌الله مجيد است. در پشت ایوان اصلی گنبد خانه، مقصوره، محراب و منبر سنگی قرار گرفته است؛ شبستان های تابستانی و زمستانی فضاهایی است که نماز در آنجا برپا می‌شد و معماری زیبایی دارد که در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم می باشد.



مسجد امام نمونه‌ای منحصربه فرد از هنرها معماری اصیل ایرانی و یکی از پنج مسجد سلطانی ایران می باشد که بعد از گذشت دو قرن همچنان باشکوه است؛ معماری و طراحی مسجد توسط حاج سید حسن حسنی و استادی صفرعلی معمار انجام شده است و در سال ۱۲۴۳ هجری قمری کار ساخت مسجد به اتمام رسید. در کنار بازدید از این بنای تاریخی می توانید از مکان های تاریخی اطراف مسجد امام مانند، موزه گرمابه پهنه، تکیه پهنه دیدن کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان سمنان
شهر سمنان
آدرس استان سمنان، شهر سمنان، خیابان امام خمینی
دسته‌بندی زیارتی و مذهبی
ارتفاع 21 متر
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوران فتحعلی شاه قاجار
ورودی (بلیط) رایگان
معمار حاج سید حسن حسنی و استاد صفرعلی معمار
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بازار
سرویس بهداشتی
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
مسجد جامع فرومد سمنان میامی
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
گنبد زنگوله سمنان دامغان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}