مسجد جامع فرومد

استان سمنان، شهرستان میامی، روستای فرومد
معرفی

مسجد جامع فرومد، در استان سمنان، شهرستان میامی و روستای فرومد می باشد که در دوره‌های نخستین پیدایش اسلام در ایران ساخته شده است. مسجد جامع فرومد، مدارک مستند تاریخی ندارد؛ ولی کارشناسان با توجه به نوع معماری و با مقایسه آن با دیگر بناهای دوره خوارزمشاهیان مانند مسجد جامع تون، این مسجد را از آثار تاریخیِ اوایل قرن هفتم هجری برشمردند. گچ‌ بری‌های این بنا مربوط به دوره های آغاز اسلام، سلجوقی و ایلخانی می باشد.



این بنا مساحتی حدود ۸۲۰ متر مربع دارد و دارای دو ایوان شمالی و جنوبی و دو ایوانچه در طرفین ایوان‌ها می باشد؛ دو رشته رواق در دو طرف صحن، اتاق گنبددار چهار گوش در ضلع غربی ایوان شمالی و سردر ورودی تزیین شده‌ی مسجد، در ضلع شمالی بنا واقع شده است و دارای تزئینات زیبای آجرکاری، گچ‌بری و چند کتیبه است. محراب مسجد در ضلع جنوبی واقع شده است که گچ‌ کاری‌ های فیروزه‌ای و آبی لاجوردی دارد. زیبایی این مسجد در تزئینات بسیار چشمگیر است؛ هر چند اکنون شبستان غربی کاملا ویران شده اما در بقایای ویرانه ها هنوز آثاری ازتزئینات وجود دارد.



مسجد جامع فرومد از معدود مسجدهایی است که گچ‌بری، نقش‌ها و کاشی‌کاریهای زیبای قرون چهارم تا هفتم هجری در بنای آن استفاده شده است، به همین دلیل است که از آثار تاریخی و کم نظیر ایران محسوب می‌شود. هرچند زمین لرزه‌های متعدد سبب تخریب قسمت هایی از این بنا شده، اما می‌توان گفت نتیجه اقدامات صورت گرفته در دوره ایلخانی، شکل گیری جدید بنا بوده است که تا امروز در آن دیده می‌شود. از دیگر جاذبه های این روستا؛ بنایی با ویژگی های توامان از سنت و مدرنتیه که شاید تنها یادگار میراث معماری معاصر در منطقه باشد. باتوجه به کتیبه ‌ای که در میانه بنا بر روی سنگ نصب شده است، این بنا یادمانی است برای ابن یمین فرومدی؛ او قطعه سرایی نامدار از قرن هشتم بوده است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
نوع جاده آسفالت
استان سمنان
شهر میامی
آدرس استان سمنان، شهرستان میامی، روستای فرومد
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) قرن ۷ هجری قمری
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
پوشش اینترنت 4G
سرویس بهداشتی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به سمنان
جاذبه های مرتبط
خانه لطفی سمنان دامغان
برج کاشانه سمنان بسطام
بازار بزرگ سمنان سمنان سمنان
مسجد امام سمنان سمنان سمنان
گنبد زنگوله سمنان دامغان
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}