مسجد و مدرسه سپهسالار

استان تهران،‌ شهر تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق)، نبش کوچه گلشن
معرفی

از آثار تاریخی ارزشمند تهران مسجد و مدرسه سپهسالار در کنار ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی در خیابان بهارستان را می توان معرفی کرد. دستور ساخت مسجد و مدرسه در سال ۱۲۵۸ توسط، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی، صدر اعظم ناصرالدین شاه قاجار صادر شده است؛ اما به دلیل در گذشت او، برادرش یحیی خان مشیرالدوله بنا را ظرف پنج سال از تاریخ شروع کار به بهره برداری رساند. بعد از یحیی خان نیز تغییراتی در بناها صورت گرفت از جمله اینکه تالاری در قسمت گلخانه احداث شد که امروزه مجموعه دارالقرآن است، همچنین تغییراتی در شبستان زمستانی  و بازسازی اساسی در گنبد اصلی اتفاق افتاد.



صحن، چهار باغچه، چهار خیابان و حوض بزرگی دارد. در شرق صحن، نمازخانه مسجد با نام چهل ستون قرار گرفته که در واقع دارای ۴۴ ستون می باشد. معماری مسجد و مدرسه ترکیبی از معماری ایرانی و معماری مسجدهای استانبول می باشد. هشت گلدسته از مساجد ایران و دو گوش خوابیده گنبد، از معماری مساجد ترکیه الهام گرفته شده است. بنای مسجد و مدرسه‌ با هم دارای ۸ مناره آجری بلند هستند، که توسط کاشی‌ کاری مزین شده اند. ورودی غربی مسجد و مدرسه  با جلو خان و سر دری بزرگ، در اصلی بنا می باشند. همچنین بخش شرقی مدرسه دری برای بانوان دارد. ساختمان مسجد دو طبقه بوده و مجموعاً نزدیک به ۶۰ حجره برای اقامت طلاب دارد.



کتابخانه مسجد توسط سپهسالار پایه‌ گذاری شده وهم اکنون، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کتاب خطی و نزدیک به ۱۰ هزار کتاب چاپ سنگی را در خود جای داده است. در بخش بالای کتابخانه مسجد نیز یک نمایشگاه دائمی از آثار قدیمی مانند مجموعه آثار میرزا طاهر تنکابنی و مجموعه کتاب‌ های سیدمحمد صادق طباطبایی بر پا می باشد. کاخ گلستان، باغ ملی تهران، باغ و عمارت فخرالدوله، خیابان ناصرخسرو و بازار تهران از جاذبه‌ های نزدیک به مسجد و مدرسه سپهسالار هستند که می توانید در طول سفر خود از این مکان ها نیز دیدن کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران،‌ شهر تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق)، نبش کوچه گلشن
دسته‌بندی تاریخی
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) ۱۲۵۸ شمسی
معمار استاد حسن معمار قمی
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
نمازخانه
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
بام تهران تهران تهران
برج آزادی تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
موزه ملی ایران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}