موزه جنگ (خانه تیمورتاش)

استان تهران، شهر تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، روبروی مترو میدان حر، داخل دانشگاه جنگ
معرفی

خانه تیمورتاش در شهر تهران و خیابان کارگر جنوبی، داخل دانشگاه جنگ واقع شده که اکنون از این خانه تاریخی به عنوان موزه جنگ استفاده می‌شود. این موزه در ضلع شمال غربی مجموعه کاخ‌های باغشاه واقع شده است و قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد. بعد از قاجارها، این خانه به تصاحب تیمورتاش در آمد که مکانی برای سکونت و کار او بود؛ پس از آن شاه اول پهلوی عمارت را در اختیار ارتش گذاشت که در آن دانشگاه جنگ را تاسیس کردند. امروزه نیز از این بنا به عنوان دانشگاه جنگ برای تدریس مسائل نظامی به درجات سرهنگ به بالا استفاده می‌شود.



موزه جنگ خانه تیمورتاش در دو طبقه ساخته شده است و علاوه بر آن‌، زیرزمینی دارد که یک آب انبار در آن واقع شده است. در تزئینات اتاق ها از آینه کاری‌ ها، گچ بری‌ها و درها و پنجره‌های چشم نواز استفاده شده است. محوطه بیرونی شامل فضای سبزی است که در قسمت‌هایی از آن ماشین‌ها و هوابردهای جنگی قرارگرفته وتعدادی درخت به نشانه دوستی با دیگر کشورها درفضای بیرونی عمارت واقع شده است که از جمله آن‌ها درخت دوستی با ایتالیا، عمان، جمهوری آذربایجان، عراق و پاکستان می باشد. در طبقه ی اول موزه ابزار و سلاح‌های جنگی به نمایش گذاشته شده‌ است که هر کدام متعلق به دوران خاصی هستند.



شمشیرها و سرنیزه‌های فولادی در کنار سلاح‌های آمریکایی، کلاه خود، زره، باروت‌دان، دوربین جنگی، ذره‌بین نقشه‌خوانی همگی تنها گوشه‌ای ازتنوع و زیبایی موزه جنگ تهران را به نمایش می‌گذارند. طبقه‌ی دوم بنا به لحاظ معماری زیباتر از طبقه‌ی اول است؛ سقف آیینه‌کاری‌ شده، پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی حال‌و‌هوایی دل‌انگیز به آن داده‌اند. سردیس‌هایی از شهدای مشهور ایران از قبیل عباس بابایی، ابراهیم همتی و سرلشکر فلاحی نیز در طبقه دوم قرار گرفته است. از مکان های دیدنی در اطراف موزه جنگ آرامگاه ملک المتکلمین، مقبره صوراسرافیل، عمارت ارباب رستم گیو، موزه آبگینه می باشد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران، شهر تهران، خیابان کارگر جنوبی، میدان پاستور، روبروی مترو میدان حر، داخل دانشگاه جنگ
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) دوره‌ی قاجاریه
تعداد طبقات 2
ورودی (بلیط) رایگان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
بام تهران تهران تهران
برج آزادی تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
موزه ملی ایران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}