موزه فرش ایران

استان تهران، شهر تهران، خیابان ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی
معرفی

قالی دستباف ایرانی بهترین کیفیت را در جهان دارد در این میان موزه فرش ایران یک مجموعه‌ نفیس از فرش‌ های بخش های مختلف ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر می باشد. این ساختمان با مساحت 3400 متر مربع به دستور فرح پهلوی در سال 1354 خورشیدی طراحی شده و در 22 بهمن ماه 1356 افتتاح گردیده است. هدف از تأسیس این موزه توسعه هنر فرش بافی و جمع آوری و خریداری انواع قالی‌ های دست‌ بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌ های موردی و فصلی فرش ایران و جهان‌ و پژوهش در سوابق‌ این هنر، در نتیجه دستیابی به یک منبع بزرگ برای تحقیق و مطالعه بوده است.



قالی ایرانی سرشار از الگوهایی در مورد داستان‌ های قدیمی پارسی و عناصر مهم طبیعت ایران می باشد و همه ساله بازدیدکنندگان متعددی برای بازدید مجذوب موزه فرش شهر تهران می شوند. معماری ساختمان موزه از نزدیک مثل یک فرش عظیم است و سطح نمایشی آن شامل دو تالار برای نمایش قالی‌ های دست‌ بافت و گلیم می باشد. تالار طبقه همكف محل نمایشگاه دایمی 150 قطعه فرش از مراکز مهم قالی‌ بافی مانند کاشان، کرمان، اصفهان، تبریز، خراسان، کردستان و تابلو فرش‌ های تبریزی است، تالار فوقانی محل برگزاری نمایشگاه‌ های موقت است‌. حیاط بیرونی دارای هفت حوض است که بر اساس اعداد مقدس ایرانی بنا شده است.



قالیچه‌ های تصویری شاهنامه‌ی بایسنغری با موضوع  ادبیات، اسطوره، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران همچنین سانگشکو متعلق به دوران صفویه و فرش شیخ صفی الدین اردبیلی، فرش‌های باغی، هفت تابلو فرش حیوانات و فرش‌ های لهستانی جزو نمونه های ارزشمند موجود در نمایشگاه می باشند. در کتابخانهی موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌ های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی به نمایش گذاشته شده اند. از دیگر جاذبه‌ های تاریخی اطراف موزه می توان موزه جواهرات ملی، موزه مقدم، باغ نگارستان، موزه ملی ایران، موزه شیشه و سرامیک ایران را نام برد، که میتوانید از این مکان های دیدنی نیز در طول سفر خود بازدید کنید.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران، شهر تهران، خیابان ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی
دسته‌بندی شهری
ورودی (بلیط) دارد
معمار عبدالعزیز فرمانفرمائیان
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
بام تهران تهران تهران
برج آزادی تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
موزه ملی ایران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}