موزه ملی ایران

استان تهران، شهر تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
معرفی

قدیمی ترین موزه کشور، موزه ملی ایران واقع در شهر تهران است، حدود 20000 متر مربع زیر بنا دارد و از دو بخش موزه ایران باستان و دوران اسلامی تشکیل شده است. طراحی بنا در سال 1308 به دستور رضا شاه توسط معمار فرانسوی آندره گدار صورت گرفت و در سال 1316 افتتاح گردید. سر در باغ موزه بر روی باغ ملی ایران باز می شود و پس از گذر از باغ به موزه های ایران باستان و دوران اسلامی می رسد. مجموعه موزه ملی دارای دو ساختمان است. موزه ایران باستان ساختمان قدیمی دو طبقه دارد، که با آجرهای قرمز و طاقی بزرگ، مزین شده است.



این مکان توسط معمار فرانسوی طرح ریزی شده و قدیمی ترین موزه کشور می باشد. طبقه اول موزه آثاری از دوران پارینه سنگی، دوران نو سنگی، مس و سنگ را در بر گرفته، در طبقه همکف آثاری وجود دارند که از عصر مفرغ و آهن شروع شده و به دوران پارتی و ساسانی ختم می شوند. در سمت دیگر، بنایی سه طبقه و نسبتا تازه که در سال ۱۳۷۵ با کمک سبک معماری ساسانی ساخته شده به نام موزه دوره اسلامی وجود دارد. طبقه همکف این ساختمان محل برگزاری نمایشگاه های موقت و سالن اجتماعات است. طبقه اول آثار دوران تیموری، صفوی و قاجار را شامل شده و در طبقه دوم آن آثاری از دوران صدر اسلام، سلجوقیان و ایلخانیان به نمایش گذاشته شده اند.



کتابخانه ای هم زمان با احداث موزه ملی ایران در آن برپا شد که از کتابخانه‌ های ارزشمند دوران قاجاریه با موضوع باستان‌ شناسی و تاریخ است و شامل کتاب‌ های خطی و چاپ سنگی مانند مجمع‌ الفصها، ناسخ‌ التواريخ و چاپ سنگی قرآن مجيد می باشد. در فضای حیات موزه، گالری صنایع دستی وجود دارد می‌ توانید از آن نیز بازدید کنید. در نزدیکی موزه ملی تهران جاهای دیدنی همچون میدان دمشق، میدان حسن آباد و کاخ مسعودیه قرار دارند که از جمله پر بازدیدترین مناطق کشور محسوب می شوند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان تهران
شهر تهران
آدرس استان تهران، شهر تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
سال ساخت (قدمت) سال ۱۳۱۲
تعداد طبقات سه طبقه
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
غرفه صنایع دستی
کافه
رستوران
دسترسی به وسایل نقلیه عمومی
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 4 روزه به تهران
برنامه سفر 3 روزه به تهران
جاذبه های مرتبط
برج آزادی تهران تهران
بام تهران تهران تهران
دریاچه چیتگر تهران تهران
دروازه باغ ملی تهران تهران
امامزاده صالح تهران تهران تهران
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}