موزه میراث روستایی گیلان

استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ی سراوان- شفت
معرفی

موزه ميراث روستايي گيلان، يک طرح ملي می باشد و در پارک جنگلی سروان رشت در استان گیلان واقع می باشد. فکر تاسیس این موزه  پس از زمین لرزه‌ی گیلان-زنجان، که آسیب جدی به بناهای تاریخی وارد کرد، توسط دکتر محمود طالقانی صورت گرفت. این موزه موفق به کسب چندین جایزه و گواهینامه از سوی نهادهای ملی و بین المللی شده است. موزه میراث روستایی گیلان، شامل ۲۸ مجموعه مسکونی و فضاهایی مانند شالیزار، کاهدان و لانه مرغ می باشد. اين موزه نقش بسزایی درشکل گیری نگرش نسبت به فرهنگ روستايی در ميان بازديدکنندگان روستايی دارد و ترکیبی آمیخته از جاذبه های معماری کهن روستايی، اشيا و آثار هنری، غذاهای محلی، نمايش، بازی و موسيقی محلی روستايی می‌باشد.



حوزه فرهنگی ـ معماری گيلان شامل 9 زیر حوزه می باشد. مبنای این تقسیم بندی ها براساس عوامل زيست محيطی، نوع فعاليت كشاورزی، فرهنگ و نوع معماری بومی روستايی می باشد. هر یک از این زیر حوزه ها در قالب یک روستا متشكل از گونه‌های اصیل و معرف معماری آن حوزه در مجموعه موزه میراث روستایی گیلان، قرار گرفته اند. موزه میراث روستایی گیلان، فضایی بسیار فرح بخش دارد شما می توانید در این محل با لباس‌ های محلی عکاسی کنید، طعم غذاهای خوش طعم روستا را بچشید و سری به بازارچه صنایع دستی بزنید و سوغاتی و یادگاری تهیه کنید.



معماری موزه شامل اجزای کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌ دستی، رشتی‌ دوزی و محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌ شناسی، پارک کودک، باغ‌ های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ مهمان پذیر می باشد که نمایانگر شیوه زندگی روستایی است. در محل موزه میراث روستایی گیلان، راهنمایان موزه با لباسهای محلی اطلاعات لازم درباره موزه، خانه ها و فرهنگ گیلان را در اختیار گردشگران می گذارند، تا بدین وسیله فرهنگ زندگی روستایی را به آنها منتقل کنند.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گیلان
شهر رشت
آدرس استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ی سراوان- شفت
دسته‌بندی شهری
ثبت ملی ایران
ورودی (بلیط) دارد
مشاهده بیشتر
امکانات و ویژگی ها
بوفه
سرویس بهداشتی
رستوران
پارکینگ
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به ماسال و فومن
برنامه سفر 3 روزه به رشت
جاذبه های مرتبط
مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی گیلان بندرانزلی
پارک جنگلی سراوان گیلان رشت
بام سبز لاهیجان گیلان لاهیجان
بازار بزرگ رشت گیلان رشت
تالاب عینک رشت گیلان رشت
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}