میدان شهرداری رشت

استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری
معرفی

میدان شهرداری رشت، که اکنون به یاد شهدای سرپل ذهاب با نام میدان شهدای ذهاب شناخته می‌شود، دارای ساختمان‌های باشکوهی به سبک معماری اروپای شرقی از دوره پهلوی اول است. در زمان قاجار به دلیل وجود عمارات دیوانی، این میدان به میدان درب دیوانی معروف بود. کاخ شهرداری، با معماری چشم‌نواز خود که بیش از ۹۰ سال پیش توسط آرتم سرداراف، معمار ارمنی-آلمانی، در ضلع غربی میدان ساخته شده است، یکی از نمادین‌ترین بناهای این میدان به‌شمار می‌رود و همچنان به عنوان ساختمان شهرداری مرکزی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت این عمارت از سال ۱۲۸۶ آغاز و تا سال ۱۳۰۵ به طول انجامید و ساعت معروف برج، که یکی از ویژگی‌های بارز آن است، در سال ۱۳۰۸ به آن افزوده شد.



هتل ایران، که در شمال میدان شهرداری رشت واقع شده است، در سال ۱۳۰۸ طراحی و در سال ۱۳۱۴ افتتاح شده و به عنوان یکی از هتل‌های قدیمی و معتبر شهر به شمار می‌رود. اضافه شدن اداره پست به مجموعه میدان شهرداری در سال ۱۳۱۰ و دارا بودن صندوق پستی زردرنگ در جلوی آن، جذابیت خاصی به این مکان داده است. همچنین، یادآوری از اجرای موزیک زنده و ارکستر شهرداری رشت که در روزهای گذشته به طور منظم جلوی درب شهرداری انجام می‌شد، بخشی از تاریخ فرهنگی این میدان را تشکیل می‌دهد. امروزه نیز می‌توان محل اجرای این ارکستر را در محوطه مشاهده کرد که به عنوان یک جاذبه تاریخی و فرهنگی برای گردشگران حفظ شده است.



به کارگیری خودروهای برقی در منطقه میدان شهرداری رشت یک ابتکار زیست‌محیطی و دوستانه برای کمک به افراد سالمند، کم‌توان و گردشگران است. این خودروها با ارائه خدمات جابجایی امکان راحتی بیشتر و دسترسی آسان‌تر به نقاط مختلف شهری مانند بازار را فراهم می‌آورند. استفاده از این خودروها به ویژه برای کسانی که قادر به پیاده‌روی طولانی نیستند یا مایل به استراحت در حین گردش هستند، ایده‌آل است.


مشاهده بیشتر
مشخصات
استان گیلان
شهر رشت
آدرس استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری
دسته‌بندی تاریخی
مدت زمان بازدید بین 1 تا 2 ساعت
ثبت ملی ایران
مشاهده بیشتر
روی نقشه
برنامه های سفر مرتبط
برنامه سفر 3 روزه به ماسال و فومن
برنامه سفر 3 روزه به رشت
جاذبه های مرتبط
مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی گیلان بندرانزلی
پارک جنگلی سراوان گیلان رشت
بام سبز لاهیجان گیلان لاهیجان
بازار بزرگ رشت گیلان رشت
تالاب عینک رشت گیلان رشت
تجربه سفر
ارسال نظر
مشاهده نظرات بیشتر
{{-name-}}
امتیاز: {{-score-}}/۱۰
{{-date-}}
{{-title-}}
{{-text-}}